5 tips til et effektivt samarbejde med din grafiker

af | jan 2, 2022

Jo klarere du er i din vision eller slutmål, jo mere tilfreds vil du være med slutresultatet. Det giver måske sig selv, men du vil blive overrasket over, hvor mange mennesker der ikke ved det og håber på at “Jeg ved det, når jeg ser det”-taktikken virker for dem. Men typisk fungerer denne taktik slet ikke godt – især hvis du er på et budget.

1 | VÆR TYDELIG OG BRUG EKSEMPLER

Det kan tage lang tid at komme til “det”, hvis din designer ikke har nogen rigtig retning om hvor man skal begynde i første omgang. Når det så er sagt, så hvis du virkelig ikke ved, hvad der vil se bedst ud for dit projekt eller bare stoler på din designer at tage det og løbe med det, så er det okay! Bare sørg for at du har en samtale med din designer og lad denne vide så mange detaljer om dit projekt som muligt. De vil kunne give dig nogle ideer til at bruge som udgangspunkt og starte et sted. I begge tilfælde skal du sørge for at I er på samme side designmæssigt, før din designer begynder. At give eksempler er en anden god måde at gøre det tydeliger hvad det er du leder efter, eller endda bare for at vise din designer hvad dine præferencer for stilen er. Det kan nogle gange være svært at udtrykke med ord, hvad du forestiller dig i hovedet, så at give eksempler kan være en stor inspiration for din designer, mens du lægger bliver mere afklaret i designprocessen. En idé kan være at bruge Pinterest til at sammensætte et design board, hvor du gemmer alt det du synes om. Derefter kan du dele det med din designer, så alle de eksempler, du har gemt, er samlet et sted!

2 | TING TAGER TID

Ofte ved andre ikke, hvor lang tid det tager at udvikle grafik. Nogle gange tager det kun en time at designe hele opgaven, mens andre gange kan det tage flere timer at lave nogle få ændringer. Sørg for, at du har det med i overvejelserne, mens du planlægger et projekt. Ofte har designere brug for hvor som helst fra 3-5 dage til at fuldføre de fleste mindre projekter, ikke med tilretninger, og mange vil endda opkræve et haste-gebyr, hvis du har brug for det hurtigere end deres typiske tidsfrister. Hvis du er i tvivl om, hvor meget tid dit projekt ville tage, er det en god idé at tage en snak med din designer, før det er for sent, så ingen af jer skal stresse for at nå deadline.

3 | UNDGÅ UKLAR FEEDBACK

At bruge uklare udtalelser som “Det er bare ikke wow!” eller “Designet må gerne poppe mere”, er muligvis de mest ubrugbare feedbacks. Og desværre er det den slags, som designere hører hele tiden. Hvis du allerede har brugt den feedback, er det okay! Her er hvad du kan gøre næste gang: I stedet for at bruge uklar feedback til at anmode om ændringer fra din designer, skal du prøve at finde ud af, hvad med det projekt, du ikke synes så godt om. Brug tid på at afklare og vær så specifik som du kan. Kan du ikke lide skrifttyperne? Ønsker du teksten var større? Vil du have farverne til at være anderledes? Har du et eksempel på noget, du kan lide mere? Alt der har nogle detaljer, vil være mere nyttigt og til sidst resultere i et design, du bliver mere tilfreds med.

4 | STOL PÅ DIN GRAFIKER

Engang imellem får jeg en kunde, der detalje-rider hele designet så meget, at de designer det hele om selv – og for at være ærlig, ender det som oftest med et dårligt resultat. For ikke at nævne, at min faglige stolthed lider lidt, når jeg afslutter og sender dem den endelige fil. Selv om de selvfølgelig ender med et design, de er tilfredse med (hvilket er det vigtigste og det der virkelig betyder noget for mig), så ser de ikke, at der faktisk er tonsvis af designregler, som designere er uddannet til at følge, både af æstetiske og psykologiske grunde. For at gøre dit design det mest effektive og harmoniske det kan være. Hvis du arbejder med en god designer, laver de ikke designvalg vilkårligt, så tillid er vigtigt i et godt samarbejde. Dermed ikke sagt at du ikke kan bede om ændringer eller komme med forslag! Du kan og bør gøre det, hvis du ikke er helt tilfreds med dit design. Disse ændringer kan ende med at blive rigtig gode ideer, så hold dig ikke tilbage! Husk at du har ansat en designer til deres kompetente evner, som du sikkert har set ved at kigge igennem deres portefølje, inden du hyrede dem.

5 | HA’ DIT INDHOLD KLAR, FØR DU STARTER DESIGN PROCESSEN

En af de mere frustrerende scenarier som designer er at starte et projekt og derefter få designet ændret en masse gange. Ikke alene kan dette overflødigt, men det betyder også, at du betaler for flere justeringer uden anden grund, end at du ikke havde færdiggjort dit indhold, før du overleverede det til din designer. (Her tænker jeg ikke på mindre ændringer eller at udskifte billeder, men at ændre store dele af dit indhold igen og igen). Designerens job er at sikre, at vigtige oplysninger fanger dit øje først, og at dit øje bevæger sig ned på siden, absorberer indhold i den rigtige rækkefølge. Dette bliver svært at implementere, når du ikke har noget indhold at arbejde med overhovedet. Vi kan forsøge at starte et sted, men det endelige resultat slutter typisk at være meget anderledes end den oprindelige skabelon, vi begyndte med. Derfor betaler du igen for flere justeringer, end du har brug for. Budskabet her er at designprocessen går langt hurtigere og meget mere smidigt, hvis du har dit endelige indhold (som billeder og tekst) klar til brug, før du videregiver dit projekt til designeren. Dette er faktisk det nemmeste tip af de fem til at implementere.

Har du et projekt du søger hjælp til?

Det starter altid med at vi tager en snak på telefon, for at finde ud af hvor I er henne i jeres proces, hvad I konkret har brug og om hvordan et samarbejde kunne se ud.