Spørgsmål du bør stille dig selv, før du hyrer en grafisk designer

Spørgsmål du bør stille dig selv, før du hyrer en grafisk designer

  • Er du klar til at investere din tid og kapital for at tage din virksomhed til næste niveau?
  • Ønsker du kvaliteten af ​​din brand identitet for at afspejle kvaliteten af ​​dit arbejde?
  • Bedømmer dine drømklienter (og dig) detaljer og konsistens på tværs af alle platforme og medier?
  • Hvis du er en ny virksomhed, vil du så gerne kickstarte i den rigtige retning fra starten?
  • Har du set vækst i din virksomhed, der ville gøre det til en levedygtig mulighed for at opdatere din visuelle identitet? Og vil dette udvide din rækkevidde endnu mere?
  • Har du en forståelse for, hvad et professionelt stylet brand kan bringe til din virksomhed med hensyn til at tiltrække din drømmekunde, vækste dit publikum og skabe et brand, der helt og holdent er dig?
  • Har du lyst til at adskille dig selv fra dine konkurrenter og forlange en pris for din premium service eller produkt?
  • Ville det øgede salg af produkter eller pakker i den første måned af dit nye brands lancering, indhente omkostningerne ved at hyre en professionel.

Har du et projekt du søger hjælp til?

Det starter altid med at vi tager en snak på telefon, for at finde ud af hvor I er henne i jeres proces, hvad I konkret har brug og om hvordan et samarbejde kunne se ud.

5 tips til et effektivt samarbejde med din grafiker

5 tips til et effektivt samarbejde med din grafiker

Jo klarere du er i din vision eller slutmål, jo mere tilfreds vil du være med slutresultatet. Det giver måske sig selv, men du vil blive overrasket over, hvor mange mennesker der ikke ved det og håber på at “Jeg ved det, når jeg ser det”-taktikken virker for dem. Men typisk fungerer denne taktik slet ikke godt – især hvis du er på et budget.

1 | VÆR TYDELIG OG BRUG EKSEMPLER

Det kan tage lang tid at komme til “det”, hvis din designer ikke har nogen rigtig retning om hvor man skal begynde i første omgang. Når det så er sagt, så hvis du virkelig ikke ved, hvad der vil se bedst ud for dit projekt eller bare stoler på din designer at tage det og løbe med det, så er det okay! Bare sørg for at du har en samtale med din designer og lad denne vide så mange detaljer om dit projekt som muligt. De vil kunne give dig nogle ideer til at bruge som udgangspunkt og starte et sted. I begge tilfælde skal du sørge for at I er på samme side designmæssigt, før din designer begynder. At give eksempler er en anden god måde at gøre det tydeliger hvad det er du leder efter, eller endda bare for at vise din designer hvad dine præferencer for stilen er. Det kan nogle gange være svært at udtrykke med ord, hvad du forestiller dig i hovedet, så at give eksempler kan være en stor inspiration for din designer, mens du lægger bliver mere afklaret i designprocessen. En idé kan være at bruge Pinterest til at sammensætte et design board, hvor du gemmer alt det du synes om. Derefter kan du dele det med din designer, så alle de eksempler, du har gemt, er samlet et sted!

2 | TING TAGER TID

Ofte ved andre ikke, hvor lang tid det tager at udvikle grafik. Nogle gange tager det kun en time at designe hele opgaven, mens andre gange kan det tage flere timer at lave nogle få ændringer. Sørg for, at du har det med i overvejelserne, mens du planlægger et projekt. Ofte har designere brug for hvor som helst fra 3-5 dage til at fuldføre de fleste mindre projekter, ikke med tilretninger, og mange vil endda opkræve et haste-gebyr, hvis du har brug for det hurtigere end deres typiske tidsfrister. Hvis du er i tvivl om, hvor meget tid dit projekt ville tage, er det en god idé at tage en snak med din designer, før det er for sent, så ingen af jer skal stresse for at nå deadline.

3 | UNDGÅ UKLAR FEEDBACK

At bruge uklare udtalelser som “Det er bare ikke wow!” eller “Designet må gerne poppe mere”, er muligvis de mest ubrugbare feedbacks. Og desværre er det den slags, som designere hører hele tiden. Hvis du allerede har brugt den feedback, er det okay! Her er hvad du kan gøre næste gang: I stedet for at bruge uklar feedback til at anmode om ændringer fra din designer, skal du prøve at finde ud af, hvad med det projekt, du ikke synes så godt om. Brug tid på at afklare og vær så specifik som du kan. Kan du ikke lide skrifttyperne? Ønsker du teksten var større? Vil du have farverne til at være anderledes? Har du et eksempel på noget, du kan lide mere? Alt der har nogle detaljer, vil være mere nyttigt og til sidst resultere i et design, du bliver mere tilfreds med.

4 | STOL PÅ DIN GRAFIKER

Engang imellem får jeg en kunde, der detalje-rider hele designet så meget, at de designer det hele om selv – og for at være ærlig, ender det som oftest med et dårligt resultat. For ikke at nævne, at min faglige stolthed lider lidt, når jeg afslutter og sender dem den endelige fil. Selv om de selvfølgelig ender med et design, de er tilfredse med (hvilket er det vigtigste og det der virkelig betyder noget for mig), så ser de ikke, at der faktisk er tonsvis af designregler, som designere er uddannet til at følge, både af æstetiske og psykologiske grunde. For at gøre dit design det mest effektive og harmoniske det kan være. Hvis du arbejder med en god designer, laver de ikke designvalg vilkårligt, så tillid er vigtigt i et godt samarbejde. Dermed ikke sagt at du ikke kan bede om ændringer eller komme med forslag! Du kan og bør gøre det, hvis du ikke er helt tilfreds med dit design. Disse ændringer kan ende med at blive rigtig gode ideer, så hold dig ikke tilbage! Husk at du har ansat en designer til deres kompetente evner, som du sikkert har set ved at kigge igennem deres portefølje, inden du hyrede dem.

5 | HA’ DIT INDHOLD KLAR, FØR DU STARTER DESIGN PROCESSEN

En af de mere frustrerende scenarier som designer er at starte et projekt og derefter få designet ændret en masse gange. Ikke alene kan dette overflødigt, men det betyder også, at du betaler for flere justeringer uden anden grund, end at du ikke havde færdiggjort dit indhold, før du overleverede det til din designer. (Her tænker jeg ikke på mindre ændringer eller at udskifte billeder, men at ændre store dele af dit indhold igen og igen). Designerens job er at sikre, at vigtige oplysninger fanger dit øje først, og at dit øje bevæger sig ned på siden, absorberer indhold i den rigtige rækkefølge. Dette bliver svært at implementere, når du ikke har noget indhold at arbejde med overhovedet. Vi kan forsøge at starte et sted, men det endelige resultat slutter typisk at være meget anderledes end den oprindelige skabelon, vi begyndte med. Derfor betaler du igen for flere justeringer, end du har brug for. Budskabet her er at designprocessen går langt hurtigere og meget mere smidigt, hvis du har dit endelige indhold (som billeder og tekst) klar til brug, før du videregiver dit projekt til designeren. Dette er faktisk det nemmeste tip af de fem til at implementere.

Har du et projekt du søger hjælp til?

Det starter altid med at vi tager en snak på telefon, for at finde ud af hvor I er henne i jeres proces, hvad I konkret har brug og om hvordan et samarbejde kunne se ud.

God service – hvad er det?

God service – hvad er det?

Og hvordan balancerer man den f.eks. som selvstændig kreativ, så man samtidig har en god forretning?

Ærlig snak: jeg synes det er svært at finde den balance. Min baggrund er i en corporate baggrund, hvor jeg var udpræget teamplayer – men stadig fastansat, hvor timeforbrug ikke opgøres i samme form. Og i øvrigt ofte et sted hvor jeg ikke var den eneste ressource i firmaet.

Som selvstændig grafisk designer på andet år, er jeg igang med at finde formlen for hvornår den gode service skal koste og hvornår det er en “investering i relationen” – ja, min baggrund er meget corporate og dermed også mit professionelle ordforråd.

Jeg er hjælpsom af natur og samtidig tidsoptimist – derved kan tiden hurtigt få ben at gå på, hvis jeg skal hjælpe alle dem, jeg gerne vil hjælpe. De egenskaber har lært mig at holde mig selv lidt i nakken, i produktivitetens navn.

Produktiv på den måde, at hvis jeg vil opnå de mål jeg sætter for min forretning, må jeg prioritere dem. Plus produktiv i den form, som kan ses på min forretnings bundlinje.

Men den bevidsthed er både en hjælp og kan være et fængsel – det begrænser min natur og den person jeg er. Og det kan være lidt af et dilemma. Samtidig er jeg så enormt bevidst om at god service er og skal være en af de vigtigste værdier i mit firma.

Fremover vil jeg i højere grad favne impulserne til at yde den gode service, dele viden, rådgive og sparre – med tanke på at have det gode købmandskab med mig – for det er en del af den værdi, som jeg vil give mine kunder.

Har du et projekt du søger hjælp til?

Det starter altid med at vi tager en snak på telefon, for at finde ud af hvor I er henne i jeres proces, hvad I konkret har brug og om hvordan et samarbejde kunne se ud.

3 gode grunde til at tage en snak inden starten på et samarbejde

3 gode grunde til at tage en snak inden starten på et samarbejde

1) SOM KUNDE VIL VI GERNE SE HVEM DET ER VI SKAL SAMARBEJDE MED 

På trods af at det digitale har en stor rolle i vores virkelighed, er det relationen mellem mennesker og at vide hvem det er vi samarbejder med. Hvad er det for en tilgang og filosofi, proces, metode, erfaring, kompetence og baggrund, vi køber ind i?

2) FORVENTNINGERNE KAN AFSTEMMES PÅ FORHÅND

Der er mange detaljer i et godt samarbejde, som handler om dem vi er som mennesker. Et er om fagligheden er i orden, om den service vi får er tilfredsstillende, og at produktet vi får er som vi ønsker det. Derudover er der om tillid, rådighed, om vi er på bølgelængde, og meget andet der spiller en stor rolle. Hvis disse ting kan checkes af på listen, får vi en god fornemmelse og er indstillet på at starte et samarbejde.

3) INSPIRATION KOMMER I HØJ GRAD AF AT DELE IDÉER OG INPUT

At høre tanker og idéer fra kilden, fra den som står bag et behov for at kommunikere et budskab ud, er en stor del af triggeren til kreativitet. Dialogen om hvad udfordringen består af og hvilken service eller produkt den omhandler, og den virksomhed og visionen bag, er der hvor idéerne skal gro fra.

Har du et projekt du søger hjælp til?

Det starter altid med at vi tager en snak på telefon, for at finde ud af hvor I er henne i jeres proces, hvad I konkret har brug og om hvordan et samarbejde kunne se ud.

Hvad med om du tilbød en form for grafisk rådgivningssession?

Hvad med om du tilbød en form for grafisk rådgivningssession?

Markedsføring handler om gentagelse, gentagelse og derefter gentagelse. Enhver som har erfaring med produkt launches ved at i en succesfuld proces, når man til et punkt hvor man tænker: “Nu har vi fortalt om det her produkt igen og igen, men vi ser næsten ingen effekt..!”. Og det er ofte det magiske punkt, hvor tegn på at indsatsen har en effekt, vil vise sig i markedet.

Det handler om at få et par øjne udefra, på den måde et givent firmas markedsføringsmaterialer ser ud, og hvor der kan justeres eller udvides i den måde det bruges. Og det handler om at være tålmodig…

Det var optur for mig at opleve at det produkt jeg har på hylden, er et som mit netværk efterspørger og foreslår, som en mulighed, der vil have værdi for dem.

Og så er det min opgave at gøre opmærksom på at det er der – og sige det igen og igen. For at dem som det vil have værdi for, opdager at den rådgivning fra en professionel, kan de få lige her.

For de etablerede soloselvstændige og små virksomheder jeg gerne vil arbejde sammen med, er det at markedsføre sig en vigtig del og en stor opgave. Og for at gøre den indsats gennemarbejdet og professionel, er det sundt at rådføre sig og evt. få professionel hjælp. Meget arbejde kan man gøre selv – der er dog en grund til at jeg ikke vælger selv at sætte et køkken op, eller lave mit regnskab.

Min tid skal bruges på det jeg er rigtig god til, og som jeg særligt godt kan lide at lave…

Har du et projekt du søger hjælp til?

Det starter altid med at vi tager en snak på telefon, for at finde ud af hvor I er henne i jeres proces, hvad I konkret har brug og om hvordan et samarbejde kunne se ud.